Geplaatst op

De huren van woningcorporaties gaan op 1 juli omhoog. Het kabinet is op dinsdag 3 juni gevallen. Ook heeft minister van Volkshuisvesting, Mona Keijzer, besloten om haar wetsvoorstel voor huurbevriezing niet in te dienen. Daarom gaat de huurbevriezing definitief niet door.
Dit betekent dat u vanaf 1 juli 2025 de nieuwe huurprijs betaalt. De aangepaste huurprijs hebben wij u voor 1 mei al laten weten in een brief. Uw huurspecificatie en de brief over de huurverhoging staan ook in Mijn Bo-Ex.

U ontvangt hier binnenkort ook nog een extra brief over. Deze brief komt ook in uw Mijn Bo-Ex- account te staan.

Waarom huurverhoging?
Er is de afgelopen weken veel onduidelijkheid geweest. We snappen dat dit voor huurders vervelend is. Het is niet zo dat wij het onze huurders niet gunnen. Hieronder leggen we uit waarom de huurverhoging nodig is.

De huur die wij ontvangen is onze enige inkomstenbron. Dit gebruiken we om onze woningen te onderhouden, verduurzamen, maar ook om nieuwe woningen te bouwen en te werken aan leefbaarheid. Om al deze dingen te kunnen doen, spraken we al eerder met de regering af dat de huur iets omhoog mag. Zonder huurverhoging kunnen woningcorporaties hun taken op onderhoud, de renovaties en de wachtlijsten voor nieuwe woningen niet goed genoeg aan.


Woningcorporaties houden huren betaalbaar
Bo-Ex vraagt niet de hoogste huur. We letten er op dat de huur betaalbaar blijft. De afgelopen jaren stegen de huren wel. Maar de inkomens en uitkeringen stegen meer. Daardoor zijn de meeste huurders nu iedere maand een kleiner deel van hun inkomen kwijt aan de huur. Toch zijn er mensen die moeite hebben om rond te komen en hun huur te betalen. Bijvoorbeeld omdat hun inkomen te laag is.


Taak van de overheid
De overheid moet zorgen dat iedereen genoeg inkomen heeft om van te leven. Daarom zijn er bijvoorbeeld de huurtoeslag en de zorgtoeslag. Bo-Ex vindt dat de regering mensen met een laag inkomen beter moet helpen. Dat kan bijvoorbeeld door de huurtoeslag te verhogen, door een hoger minimum loon of door lagere belastingen voor lagere inkomens.


Heeft u zorgen over het betalen van de huur?
Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen naar een oplossing. Onze klantenservice is bereikbaar op 030 282 78 88. We zijn geopend van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.00 uur en op vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.


Bezwaar maken vóór 1 juli
Wilt u bezwaar maken tegen de huurverhoging? Dan moet uw bezwaar vóór 1 juli 2025 bij ons binnen zijn. Hier leest u meer over hoe u bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.

Meer informatie over de huurverhoging vindt u ook hier op onze website.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Digitale nieuwsbrief Bo-Ex december 2025

Met daarin een aantal tips om met (nieuwe) mensen in contact te komen. Verder organiseert HV Bo-Ex weer een Huurdersdag in 2026, zet het alvast in uw agenda! En wij informeren u over de strengere regels rondom brandveiligheid in woongebouwen en over de aanleg van glasvezel in Utrecht. Dit en nog veel meer leest u in deze nieuwe editie van de Bo-Ex Nieuwsbrief. Wij wensen u veel leesplezier.

Strengere wettelijke regels voor de brandveiligheid in woongebouwen

Hopelijk gebeurt het nooit: brand in uw woongebouw. Gebeurt het toch, dan moet iedereen snel en veilig kunnen vluchten. Vluchtwegen zoals gangen, galerijen, trappen en de centrale hal moeten daarom altijd vrij zijn. Ook hulpdiensten moeten deze routes vrijuit kunnen gebruiken.

Doe mee met de enquête Hittestress en win een cadeaubon!

Warme zomers komen steeds vaker voor. Dat kan invloed hebben op hoe prettig wonen het is in uw woning. Wij hebben een enquête gemaakt, waarmee we beter willen begrijpen hoe u hitte ervaart in uw woning en wat daarbij een rol speelt. Doe mee en maak kans op 1 van de 3 waardebonnen van €50,- van Bol.com. De vragenlijst bestaat uit maximaal 28 vragen en duurt ongeveer 5 minuten.