Problemen met uw buren, ruzie en overlast

Iedereen wil graag prettig wonen in een leuke buurt. Soms lukt dat niet omdat de relatie met de buren niet goed is. De oorzaak daarvoor is vaak iets kleins dat langzaam uitgroeit tot een conflict dat uw woonplezier bederft.

Praat met de buren: vaak hebben buren niet door dat ze voor overlast zorgen. Een vriendelijk gesprek helpt meestal al. In onze brochure leest u handige tips.

Als u er met uw buren niet uitkomt, dan kan u afhankelijk van het soort overlast terecht bij Bo-Ex of bij andere instanties, zoals Buurtbemiddeling Utrecht, Gemeente Utrecht of politie. Hieronder leest u er meer over.

Om overlast te melden vindt u hiernaast het overlastformulier.

Buurtbemiddeling Utrecht

Buurtbemiddeling helpt mensen om burenruzies op te lossen. Getrainde vrijwilligers, de buurtbemiddelaars, luisteren naar het verhaal van beide partijen. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal.

Het is de bedoeling dat de ruziënde partijen onder begeleiding van bemiddelaars zelf samen hun conflict oplossen. Bij elk conflict is het beter dat de partijen zelf hun probleem oplossen dan dat een andere partij de oplossing oplegt. Zo is de kans kleiner dat een probleem zich weer voordoet. Uiteraard hebben de bemiddelaars een geheimhoudingsplicht.

Download hieronder de flyer van Buurtbemiddeling Utrecht of bekijk deze video.

Buurtbemiddeling Utrecht


Voor wie is buurtbemiddeling?
Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners van de stad Utrecht, die in een conflictsituatie zitten of dreigen te komen. U hoeft hiervoor niets te betalen. Wel wordt van u verwacht dat u nadenkt over een acceptabele oplossing voor iedere partij en hier ook aan meewerkt.

Voordelen buurtbemiddeling
De voordelen van buurtbemiddeling zijn dat u en uw buren:

  • Conflicten zelf oplossen;
  • Communicatie herstellen;
  • De leefbaarheid van de buurt, wijk en gemeente verbeteren.
Bemiddeling door Bo-Ex

Overlastformulier
Komt u er samen met uw buren niet uit, dan kunt u online een overlastformulier invullen. Met uw ingevulde overlastformulier en ingevuld logboek (bijhouden van de momenten dat u overlast heeft gehad) gaan wij onderzoeken wat Bo-Ex kan doen en wat u zelf nog kunt doen. Wij gaan altijd voorzichtig om met uw gegevens en uw melding.

Heeft u vragen over het invullen van het overlastformulier en het logboek of andere vragen over de overlast, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van Bo-Ex.

Contactgegevens Klantenservice


Onpartijdige bemiddelaar
Eventueel regelen wij een gesprek met beide partijen waarbij Bo-Ex optreedt als onpartijdige bemiddelaar. Tijdens dit gesprek kunnen wij helpen om een oplossing te vinden. De gemaakte afspraken worden na de bemiddeling naar alle partijen gestuurd. Als het nodig is, verwijzen wij u naar maatschappelijke instellingen, de gemeente of politie.

Bijzondere gevallen
In bijzondere gevallen kan Bo-Ex een proces aanspannen tegen de veroorzaker. Het uiterste middel is een gerechtelijke procedure met als eis ontbinding van het huurcontract en ontruiming van de woning. Wij kunnen dit alleen doen wanneer sprake is van een ernstige overtreding van het huurcontract, waarbij meerdere huurders overlast ondervinden. In Nederland kan niemand zomaar uit huis worden gezet, ook al maakt diegene het nog zo bont. Alleen de rechter kan het huurcontract ontbinden.

Politie

Schakel de politie in bij ernstige overlast zoals bij geweld, bedreiging en crimineel gedrag. Bel bij spoed 112 en als het geen spoed is 0900-8844.

Dringende zaken kunt u ook melden bij Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 of via hun website.

Meld Misdaad Anoniem